W powszechnym użyciu przy pisaniu kodu JavaScript i sprawdzania jego działania, często używa się consol.log()
. Obiekt consol
z metodą log()
jest najbardziej uniwersalną formą wyświetlania danych. Jednak obiekt ten posiada o wiele więcej metod, które warto znać i stosować przy debugowaniu kodu JavaScript.
Wygląd poszczególnych metod może różnić się w zależności od przeglądarki.
console.log()
Znane i używane często. Nikomu piszącemu kod w JavaScript nie trzeba tłumaczyć do czego to służy. Dodatkowym atutem metody log()
obiektu consol
, jest to, że można stylować wyświetlane informacje zgodnie z regułami CSS.
console.log(
"%cStylizowany consol.log - www.magiaforntu.pl",
"color: #f3c5ff; font-size: 18px; background-color: #833998; padding: 15px;"
);
%c
– wskazuje, że do danej treści bądą stosowane style- drugi argument – to styl zgodny z zasadami CSS
console.error()
Pewnie nie raz w konsoli pojawił się błąd na czerwono. Za pomocą metody error()
uzyskasz ten sam efekt.
console.error("Pobieranie danych nie powiodło się...");
console.warn()
Ostrzeżenie w konsoli wyświetlane na pomarańczowo.
console.warn("Tak można wyświetlić ostrzeżenie!");
console.info()
W zależności od przeglądarki komunikat ten wygląda różnie. W Chromie wygląda tak samo jak console.log()
. Firefox dodaje ikonkę „i” w kółeczku.
console.info("To jest jakaś informacja.");
console.debug()
Często wygląda jak console.log()
.
console.debug("Każdy programista debaguje kod.");
console.table()
Wyświetla tablicę w ładnej przejrzystej formie.
const bicycle = [
{ Marka: "Giant", Model: "Propel", Cena: 31000 },
{ Marka: "Specialized", Model: "S-Works Tarmac SL8", Cena: 32000 },
{ Marka: "Pinarello", Model: "Dogma F", Cena: 31000 },
{ Marka: "Colnago", Model: "V4RS", Cena: 32000 },
];
console.table(bicycle);
console.dir()
Prezentuje obiekt w sposób strukturalny, podobnie jak console.log()
.
const giant = {
Marka: "Giant",
Model: "Propel",
Cena: 31000,
};
console.dir(giant);
console.assert()
Wykorzystuje się go do wyświetlania błędów, kiedy warunek jest fałszywy.
console.assert(1 === 2, "To się nie zgadza!");
console.group()
oraz console.groupEnd()
Pozwalają na grupowanie informacji wyświetlanych przez konsolę. Może tworzyć grupę wewnątrz już istniejącej grupy. W nawiasach metody musimy podać nazwę grupy.
console.group("Ważne informacje");
console.log("Pierwsza ważna wiadomość");
console.log("Druga informacja do przekazania");
console.log("Trzecia informacja do przeczytania");
console.groupEnd();
console.time()
oraz console.timeEnd()
Jedna z ciekawszych metod, służąca do mierzenia czasu wykonywania się kodu. W nawiasach metody musimy podać nazwę minutnika. W komentarzu podziel się informacją jak szybko wykonała się u Ciebie poniższa pętla. U mnie to 4 ms.
console.time("Czas wykonania pętli");
for (let count = 0; count <= 1000000; count++) {
// tutaj kod od wykonania
}
console.timeEnd("Czas wykonania pętli");
console.trace()
Ta metoda jest również bardzo ciekawa, gdyż pokaże ścieżkę, jaką przebył kod aby wyświetlić komunikat z konsoli. Zwróć uwagę na kolejność wyświetlania funkcji w konsoli.
function funkcjaA() {
funkcjaB();
}
function funkcjaB() {
console.trace("Ślad stosu");
}
funkcjaA();
W praktyce
W praktyce często bywa tak, że najczęściej wykorzystujemy console.log()
, gdyż jest w stanie wyświetlić każdy rodzaj danych. Myślę jednak, że warto pamiętać choćby o console.error()
, console.table()
czy console.trase()
. A jeżeli chcemy sprawdzić wydajność naszego kodu warto skorzystać console.time()
z console.timeEnd()
.
Podobał się artykuł?
Komentarze
Brak komentarzy. Bądź pierwszą osobą, która zostawi komentarz!